Nieuw gezicht van Leyden Academy

Posted by on nov 23, 2022 in Blog | 0 comments

Foto: Henk Aschman

Jaarlijks wordt op 11 november, de ‘verjaardag’ van Leyden Academy, het portret van een vitale en levenslustige oudere onthuld. Het ene jaar is dat een man en het andere jaar een vrouw. Het gekozen portret siert dan een jaar lang de website, sociale media-accounts en diverse communicatiemiddelen van het instituut. En dit jaar is het portret van Afifa Tadmine van Stichting de Bloem uit Amsterdam Oost, gefotografeerd door Henk Aschman, gekozen als gezicht van Leyden Academy!

Kennisinstituut Leyden Academy on Vitality and Ageing is in november 2008 op initiatief van Vereniging Aegon opgericht. De missie van Leyden Academy is het verbeteren van de kwaliteit van leven van oudere mensen. Vanuit hun missie verricht Leyden Academy wetenschappelijk onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen gericht op vitaliteit en veroudering. Ook is zij betrokken bij diverse praktijkprojecten en programma’s, ontwikkelen we blauwdrukken, instrumenten en scholingspakketten en draagt zij haar visie en inzichten over in diverse onderwijsprogramma’s voor uiteenlopende doelgroepen.

Afifa en haar dochter waren op 11 november aanwezig bij de onthulling van haar portretfoto door hoogleraar Tineke Abma, directeur-bestuurder van Leyden Academy, in het stadhuis van Leiden na een welkomstwoord door burgemeester Henri Lenferink.

Tevens werd bij deze gelegenheid de fototentoonstelling ‘Een dag uit het leven van een 100-jarige’ door wethouder Fleur Spijker geopend. In het kader van het 100-jarig bestaan van de Leidse Amateur Fotografen Vereniging (LAFV) hebben een 11-tal fotografen afgelopen maanden totaal 14 stad-/streekgenoten van 100-jaar (en ouder) in hun leefomgeving bezocht en op hun eigen wijze gefotografeerd. Bij de opening van deze tentoonstelling waren dan ook een groot aantal 100-jarigen aanwezig, vergezeld door hun familie.