Dagje Den Haag & Scheveningen

Posted by on sep 29, 2021 in Blog | 0 comments

Op woensdag 22 september 2021 heeft Stichting de Bloem een gezellige dagtrip naar Den Haag en Scheveningen georganiseerd, speciaal voor dames die door fysieke of financiƫle omstandigheden deze zomer geen mogelijkheid hebben gehad voor een korte vakantie of een dagje erop uit. Dit geldt voor veel dames die mee doen aan Bewegen in Water maar ook andere vrouwen met een minimum inkomen en geen of weinig sociale contacten.

We zijn om 09:30 uit Amsterdam vertrokken richting Den Haag. Onderweg vertelde onze chauffeur, Bram, over een aantal kenmerkende plaatsen waar wij langs reden: o.a. de Amsterdamse Zuidas, Schiphol, het Prins Alexanderplein en het Vredespaleis. Veel weetjes waar velen van ons nog niet eerder over hebben gehoord.

De Haagse Markt

In Den Haag brachten we eerst een bezoek aan de Haagse Markt, de grootste markt van Nederland en volgens de gemeente een van de grootste markten van Europa met ruim 500 standplaatsen en vele duizenden bezoekers per dag. De koopwaar weerspiegelt de multiculturele bevolking van de stad.

We hebben ruim twee uur op deze enorme markt rondgelopen. Ter vergelijking: denk aan de Albert Cuypmarkt in Amsterdam maar dan drie keer zo lang! Een enorm aanbod van vooral groente en fruit, vis en vlees, kruidenierswaren, kleding, gereedschap en vele, vele snuisterijen. Veel van de dames kwamen terug met grote tassen vol aankopen voor weinig geld. Na afloop van deze vermoeiende tocht dronken we nog met zijn alleen een heerlijk kopje koffie, thee of fris op een terrasje bij de ingang van de markt.

Scheveningen

Na de Haagse Markt vertrokken we naar Scheveningen waar we een bezoek brachten aan de bekende pier en de boulevard achter het Kurhaus. Het was erg mooi weer die dag, dus sommigen wandelden naar het strand op, anderen liepen de pier in. De pier heeft meerdere verdiepingen en verkeerde lang in een vervallen staat, maar is inmiddels flink opgeknapt met vele winkeltjes, barretjes en amusement in de lange gangen. Genoeg om te zien en natuurlijk een prachtig uitzicht op het strand, de zee en de boulevard.

Na afloop van deze vermoeiende dag (veel lopen) namen we weer een heerlijke versnapering op een terras langs de boulevard. Even kort uitrusten voordat Bram ons weer met de bus naar Amsterdam moest brengen waar wij rond kwart over vijf aankwamen.

Iedereen was zichtbaar erg moe maar ook blij en uitgelaten over deze fijne, zonnige en vooral gezellige dag. En we bedankten speciaal Bram voor zijn uitstekende begeleiding en behulpzaamheid op dit geslaagde dagje uit.