Verslag cursus Arabisch Alfabet

Posted by on mrt 2, 2020 in Blog | Reacties uitgeschakeld voor Verslag cursus Arabisch Alfabet

Verslag van de cursus Arabisch Alfabet van vrijdag 28-2-2020 door Sylvia de Gruijl.

Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Sylvia de Gruijl. Ik ben 59 jaar jong  en woon  in Amsterdam. Ik ben sinds kort vrijwilligster bij Stichting de Bloem en ik geef Nederlandse les aan vrouwen met een niet-westerse migratieachtergrond. Mij is gevraagd of ik een verslag wilde schrijven van de eerste les van de cursus Arabisch Alfabet.

Afgelopen vrijdag heeft Afifa het alfabet in het Arabisch gegeven. Er waren veel vrouwen aanwezig die dat wel wilden leren. Ik zelf deed ook mee. Er was koffie en thee en lekkere koekjes voor de dames zodat het wel wat gezelliger is.

Deze vrouwen leren zowel in het Nederlands als in het Arabisch te communiceren. De meeste vrouwen kunnen nog niet zo goed Nederlands lezen en schrijven, daarom komen zij woensdag ochtend bij Stichting de Bloem naar conversatieles en op de vrijdag ochtend  is er de cursus Arabisch Alfabet. Die cursus is bedoelt om de overeenkomsten en verschillen tussen het Arabisch en het Latijnse alfabet te laten zien.

Veel van deze vrouwen spreken wel Arabisch, maar zij hebben nooit Arabisch kunnen leren lezen en schrijven in hun geboorteland. De klanken van de Arabische taal kennen ze wel, maar de bijbehorende Arabische letters en overeenkomstige Nederlandse (Latijnse) klanken en letters hebben zij nog nooit gezien.

Zij deden alleen het huishouden en verzorgden hun kinderen. En zij zijn altijd afhankelijk geweest van hun man, want die werkt en brengt geld in het laatje. Maar deze vrouwen willen zelfstandig zijn zodat zij het allemaal zelf kunnen doen en niet afhankelijk zijn van hun man.
En dat is voor deze mensen best wel moeilijk om dan op eigen benen te staan.

Daarom is Stichting de Bloem er om deze vrouwen te helpen en uit hun isolement te houden. Stichting de  bloem doet nog meer dan alleen taal en conversatieles. Zij geven o.a. ook computerles, bewegen in water, creatieve ochtenden, gymnastiek en spreekuur. Dus er is best veel te doen daar.

Tot het volgende verslag!
Sylvia de Gruijl