Ramadan & Gezonde voeding

Posted by on apr 17, 2019 in Blog | Reacties uitgeschakeld voor Ramadan & Gezonde voeding

Op woensdag 17 April mocht Stichting de Bloem wel een hele speciale gast ontvangen: diëtist Sam Gabriel. Sam heeft ons van alles verteld over gezonde voeding tijdens de Ramadan. Bedankt voor al je gezonde informatie Sam, bedankt ‘Zo blijven wij gezond in Oost‘ voor het verzorgen van de voorlichting.

Hoe komt het eigenlijk dat we zo veel zin hebben in zoete dingen, zoals koekjes en honing? Dit komt vaak doordat we moe zijn. Onze hersenen krijgen signalen dat ze suiker willen hebben.
Moe wordt je bijvoorbeeld door dat je veel koolhydraten eet. Eten dat veel koolhydraten bevat zijn bijvoorbeeld pasta, rijst, brood, aardappelen en dadels. Probeer hier dus minder van te eten. Wist je dat 1 dadel, 1 klontje suiker bevat? Eet er dus niet te veel van!

Welk eten geeft wel energie? Groenten! Je voelt je er verzadigd door en je lichaam is er heel blij mee :). Hier wat tips (voor tijdens de Ramadan):

Voor de Iftar: begin met een dadel en wat water. Eet er niet meer dan 1. Eet daarna een soep, deze zorgt voor vocht en groente. Wacht hierna een half uurtje voordat je de hoofdmaaltijd gaat eten. Groentes zijn een goede basis als hoofdmaaltijd. Eet hierbij een beetje koolhydraten, iets van rijst of bonen, en nog een stukje vis of kip. Blijf in beweging na het eten. Ga bijvoorbeeld de keuken opruimen. Dit helpt bij het verteren van het eten.

Hmm lekker, een smoothie drinken! Een smoothie van alleen maar fruit en melk bevat tot wel 10 klontjes suiker. Hoe kan je hem gezonder maken? In plaats van allemaal fruit te mengen met elkaar kan je er ook groente in doen. Probeer eens 1 stuk fruit, zoals kiwi of banaan, te mengen met groentes. Spinazie, broccoli, avocado of peterselie zijn prima alternatieven. Mix er ook nog wat melk doorheen voor de vloeibaarheid. In plaats van fruit kan je ook dadels gebruiken. Gebruik er dan maximaal 2. Liever geen dadels en fruit mengen met elkaar.

Inspiratie voor een gezond ontbijt nodig? Probeer eens kwark met 1 stuk fruit, wat nootjes en pitten. Of experimenteer eens met twee volkoren broodjes met ei of kaas met snoeptomaatjes of/en komkommer.

Heb je nog vragen over gezond eten?Of zou je graag een van onze activiteiten willen bijwonen? Laat het ons weten.