Blog

Elke week organiseren we verschillende activiteiten. Neem een kijkje in onze blog als je een indruk wil van de sfeer bij De Bloem. Misschien sta jij er binnenkort ook wel bij!

Voorlichting HVO-Querido

Posted by on apr 3, 2024 in Blog | 0 comments

Op vrijdag 12april 2024 geeft Stichting HVO-Querido uitgebreide informatie over de ondersteuning, begeleiding en zorg die zij bieden. HVO-Querido is er voor mensen in een kwetsbare situatie. Mensen die dakloos zijn geraakt, kampen met psychische problemen of verslaafd zijn kunnen op hen rekenen. Daarnaast richt hun begeleiding zich op sekswerkers, slachtoffers van mensenhandel en ongedocumenteerde mensen.

Alle mensen die zelf opnieuw inhoud en richting aan hun leven willen geven, kunnen een beroep op ze doen. Kijk voor meer informatie op de website van HVO-Querido.
De voorlichting duurt van 11:00 tot 12:30.

Internationale Vrouwendag 2024

Posted by on feb 29, 2024 in Blog | 0 comments

Op vrijdag 8 maart 2024 organiseert Stichting de Bloem in het kader van Internationale Vrouwendag 2024 een gezellige discussiemiddag speciaal voor vrouwen in de grote zaal van het Oosterparkhuis. We praten dan over de positie van vrouwen met zowel een Nederlandse als niet-Nederlandse culturele achtergrond, waarin zij van elkaar verschillen maar ook waarin zij overeenkomsten met elkaar hebben. Natuurlijk staan er heerlijke drankjes en hapjes klaar om tijdens de gesprekken van te genieten. De middag duurt van 12:00 tot 17:00.

Eén wereld, duizend vrouwen

is het thema voor Internationale Vrouwendag 2024 en gaat over de verschillen én overeenkomsten tussen vrouwen uit Nederland maar vanuit verschillende culturen. Met subthema’s die gaan over culturele verschillen bij geboorte, huwelijk, werk en de dood.  Een positief thema want hoe mooi is het dat alle vrouwen uniek en verschillend zijn maar ook overeenkomsten hebben? Met het thema ‘Eén wereld, duizend vrouwen’ kunnen wij elkaar inspireren maar kunnen wij ook van elkaar leren.

Wil je meer weten over de Internationale Vrouwendag? Kijk dan op de website van het Platform Internationale Vrouwendag.

Afifa in De Publieke Tribune op de Radio

Posted by on jan 3, 2024 in Blog | 0 comments

In de aflevering van De Publieke Tribune (HUMAN) van zaterdag 16 december 2023 spreekt presentator Coen Verbraak met hulpverleners, onderzoekers én migrantenouderen over het tegengaan van eenzaamheid en ziekte en over goed oud worden in een land waar je wieg niet stond.

Afifa Tadmine was één van de gasten in deze aflevering die gaat over hun ervaringen met dit thema. Wat wordt nu al gedaan om eenzaamheid en ziekte onder migrantenouderen tegen te gaan? Wat kan er eigenlijk nog veel beter? Luister de uitzending hier terug (Klik op de knop ‘Speel aflevering af’).

Toespraak Afifa Tadmine in de OBA

Posted by on jan 3, 2024 in Blog | 0 comments

Op 13 december 2023 heeft Afifa Tadmine een toespraak gehouden tijdens de opening van de fototentoonstelling ‘Ouder worden in Amsterdam-Oost’ die was georganiseerd door Stichting Leyden Academy. Dat haar gevraagd werd om een toespraak te houden was een beetje onverwacht, maar wel de moeite waard om alsnog naar te luisteren. Meer informatie over deze fototentoonstelling vindt je op de website van Leyden Academy.

Drukke Eindejaar Brunch 2023

Posted by on jan 3, 2024 in Blog | 0 comments

Het was erg gezellig en druk tijdens de eindejaarsbrunch op vrijdag 15 december 2023. Iedereen had wel wat lekkers uit de eigen multiculturele keuken meegenomen en alles is ook opgegeten, want er waren op het hoogtepunt van de middag ruim vijftig dames aanwezig. Onze zaal was bijna te klein door de grote belangstelling voor de heerlijke brunch. We hebben er samen erg van genoten om op deze manier alvast het einde van het oude jaar en het begin van het nieuwe jaar in te luiden.

Een heel gelukkig en gezond 2024!

Posted by on jan 2, 2024 in Blog | 0 comments

Stichting de Bloem wenst alle vrijwilligers en deelneemsters een gelukkig en gezond 2024 toe. Wij zien jullie graag in het nieuwe jaar weer terug!

Inschrijfdata ‘Bewegen in Water’ en ‘Stoelyoga’

Posted by on dec 21, 2023 in Blog | 0 comments

U kunt zich aanmelden voor een abonnement op de cursus Bewegen in Water 2024 – Seizoen 1 en Stoelyoga 2024 – Seizoen 1 op de volgende twee dagen:

• op vrijdag 12 januari 2024 van 10:00 tot 12:00 uur
  • op vrijdag 19 januari 2024 van 10:00 tot 12:00 uur

Beide inschrijfdagen zijn in het Oosterparkhuis, 3e Oosterparkstraat 159 in Amsterdam. Abonnementskosten, lesdata en overige informatie vindt u op onze website.
Schrijf je op tijd in: vol is vol!

Eindejaar Brunch

Posted by on dec 2, 2023 in Blog | 0 comments

Op vrijdag 15 december organiseert Stichting de Bloem een gezellige brunch in het Oosterparkhuis om onder het genot van een lekker hapje en drankje het afgelopen jaar door te nemen en af te sluiten. Als je dat leuk vindt dan mag je zelf ook iets lekkers bereiden en meenemen om ons een lekkernij te laten proeven uit de multiculturele keuken. De brunch duurt van 11:00 tot 13:00. En we zien elkaar natuurlijk in het nieuwe jaar 2024 terug!

Makkelijk zelf energie en geld besparen – Stichting !Woon

Posted by on nov 19, 2023 in Blog | 0 comments

Op vrijdag 17 november is er een voorlichtingspresentatie gegeven door bewonersconsulent Bouchra Jartit samen met haar collega van Stichting !Woon team Oost. Deze keer gaven zij informatie en tips over energiebesparing: hoe ga je verstandig om met je gas, water en energieverbruik, welke mogelijkheden zijn er om je energie- en waterrekening zo laag mogelijk te houden, welke hulp en ondersteuning kan de gemeente je daarbij geven en wat kun je van de verhuurder of woningbouwvereniging verwachten?

Bouchra en haar collega gaven verschillende tips hoe je zelf gemakkelijk energie en geld kunt besparen en beantwoordden de verschillende vragen die de aanwezigen hadden over dit actuele onderwerp. Het is zelfs mogelijk om gratis (met een stadspas) een energiecoach bij je thuis te laten komen om in je eigen woning te bekijken welke maatregelen er genomen kunnen worden (door jezelf of de verhuurder) om jouw energie- en waterkosten zo laag mogelijk te houden en toch in een prettig verwarmde woning te kunnen verblijven.

Na afloop van de presentatie mochten de deelnemers kiezen uit de op de tafel uitgestalde hulpmiddelen (o.a. radiatorfolie, waterbesparende douchekop, stekker met schakelaar of een zuinige ledlamp) om zelf al meteen thuis aan de slag te gaan met energie en waterbesparing!

!WOON geeft bewoners informatie en advies over huren, kopen, energie, organisatie en participatie. We zijn er voor huurders, eigenaars-bewoners en woningzoekenden. We zijn een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk, het belang van de bewoners staat voorop. Veel van ons werk wordt betaald door de gemeente. Regelmatig worden we ook ingehuurd om bewoners bij te staan in een proces van renovatie of herstructurering. Dan is de bewonersorganisatie opdrachtgever en betaalt de verhuurder de kosten.

Oud en nieuw gezicht Leyden Academy

Posted by on nov 14, 2023 in Blog | 0 comments

Jaarlijks wordt op 11 november, de ‘verjaardag’ van Leyden Academy, het portret van een vitale en levenslustige oudere onthuld. Het ene jaar is dat een man en het andere jaar een vrouw. Het gekozen portret siert dan een jaar lang de website, sociale media-accounts en diverse communicatiemiddelen van het instituut.

Het afgelopen jaar was het portret van Afifa Tadmine van Stichting de Bloem uit Amsterdam Oost gekozen als gezicht van Leyden Academy. Maar sinds 11 november 2023 is het portret van Aad van der Linde voor een jaar het nieuwe gezicht van Leyden Academy.

De gezichtswisseling vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in Leiden waar Afifa met veel lof en bloemen werd bedankt voor haar rol als het gezicht over het afgelopen jaar en Aad aan het publiek werd voorgesteld als het nieuwe gezicht van Leyden Academy voor het komende jaar.

De bijeenkomst werd onder het genot van hapje, drankje en muziek in een heel gezellige sfeer met veel aanwezigen later in de middag afgerond.

Kennisinstituut Leyden Academy on Vitality and Ageing is in november 2008 op initiatief van Vereniging Aegon opgericht. De missie van Leyden Academy is het verbeteren van de kwaliteit van leven van oudere mensen. Vanuit hun missie verricht Leyden Academy wetenschappelijk onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen gericht op vitaliteit en veroudering. Ook is zij betrokken bij diverse praktijkprojecten en programma’s, ontwikkelen we blauwdrukken, instrumenten en scholingspakketten en draagt zij haar visie en inzichten over in diverse onderwijsprogramma’s voor uiteenlopende doelgroepen.